Sidor

måndag 5 november 2012

Rosa semlor

Vem skulle inte bli förtjust i rosa semlor? :-) Rödbetsemlorna fick ett gott mottagande hos oss, och Ella märkte dessutom att de hade precis samma färg som hennes tröja. Receptet är eget, jag rörde ihop det jag hittade i skåpet och frysen.






Rödbetssemlor

2 1/2 dl vatten
2 1/2 dl mjölk
1 påse torrjäst
2 tsk salt
2 msk honung
1/2 dl olja
ca 2 dl kokta och rivna rödbetor
2 dl havregryn
2 dl fullkornsvetemjöl
8-9 dl vetemjöl


Värm mjölken och vattnet till 42 grader. Blanda torrjästen med en del av vetemjölet. Vispa ner mjölken och vattnet i jästblandningen och tillsätt salt, honung, olja, rödbetorna, havregryn och fullkornsvetemjölet. Blanda i resten av mjölet, tills degen börjar släppa kanterna. Den ska vara ganska lös, men ändå gå att knåda. Jag brukar inte räkna hur många deciliter mjöl som jag sätter i, utan jag känner på degen i stället. Låt jäsa under duk i ca 30 minuter. Baka ut till semlor och låt jäsa på plåtar 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i 225 grader 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar