Sidor

måndag 31 december 2012

White surprise och prinsesstårta

På något vis är det alltid svårt att välja vad man själv vill äta på sitt eget kalas. Men min vana trogen valde jag att prova alla nya recept den här gången också, med temat vitt och ljust rosa. På festbordet blev det en prinsesstårta och en moussetårta, kokos-chokladrutor och små hjärtliga laxpiroger (istället för 3 stora blev det sex långa smala piroger och över hälften fryste jag in)

Prinsesstårtan är gjord på ljusa tårtbottnar, fuktad med apelsinjuice, fylld med lemon curd, vaniljkräm och grädde. Täcket är hälften marsipan och hälften MMF (marshmallowfondant) och rosorna av kavlingsmassa och marsipan. Den vita moussetårtan innehåller vit choklad- och fläderblomsmousse, hallonmousse, chokladtryffel och ett havrecrunchbotten (härifrån tog jag receptet, men jag minskade ordentligt på grädden i chokladtryffel för först blev den alldeles för rinnande). Dekorerad med fikon och vitchokladdoppade jordgubbar och vitchoklad.










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar