Sidor

tisdag 20 augusti 2013

Ida 5 år

Den 28 juli fyllde min lilla Ida 5 år, och då ställde vi till med kalas naturligtvis. På grund av vädrets makter fick vi skjuta upp kalaset en dag till söndagen, dagen före vi skulle ut o resa i världen. Trots det tajta tidschemat blev det en fin dag, med sol och värme och många gäster. Ida fick flera paket med allt från kaffepannor och kläder till dvd:n och smycken. Ida tackar!

På kalaset bjöds det på Rosa Angry Birds-tårta, cakepops med jordgubbssmak, vanilj- och chokladcheesecake, polkagrismaränger, småbröd, bullalängd, miniköttbullar med cocktailtomater (recept härifrån), pizzasnurror, popcorn och vindruvor. Pizzasnurrorna, som jag tyvärr har inget foto på, gjorde jag med vanlig långjäst pizzadeg (receptet på degen här) och ersatte en fjärdedel av mjölet med speltmjöl. Jag fyllde dem med tomatsås, hackad skinka, krossad ananas, oregano och ost. Snurra ihop och skär med sågtandad kniv i ca 2 cm skivor. Grädda i 250 grader ca 10 min eller tills de fått fin färg. Jättegoda och praktiskt att ha i frysen för att ta fram till mellanmål eller kvällsmat.

Cakepops doppade i vitchoklad (receptet är härifrån, byt bara ut hallonen till jordgubbar.)

Polkagrismaränger (receptet är vanlig marängsmet som jag tillsatte Marianne-crush i, tips på hur man gör randiga maränger finns här.)

Vanilj- och chokladmoussetårta (eget påhittat recept inspirerat av dominokexen, jag återkommer om jag kommer ihåg vad jag gjorde... :-D)

Tårta med rosa Angry Birds-tema. Fyllningen var hemlagad jordgubbssylt, kvarggrädde och färska hallon. Spacklad med smörkräm och täckt med marsipan, dekorationerna är marsipan, sockermassa, smörkräm och sockerspets. Den lilla gröna kullen är också tårta.


Det glada födelsedagsbarnet.

Lillasyster.

Fröknarna i hoppslott en vecka tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar