Sidor

måndag 12 augusti 2013

Över havet till Amerika, del 1

Skyskrapor, storstäder, berg, hav, sjöar och vackra utsikter. Så kan man sammanfatta det vi upplevde under vår resa på andra sidan Atlanten. Och en hel del flygande.

Jag ska försöka berätta om vår resa utan att gå in på så mycket fakta, det finns ju Google för det. Typiska turistfoton bjuder jag också på, det var inte så lätt att välja mellan över 500 foton. Vi hann inte se så mycket i New York på en dag, men det går ju alltid att åka dit på nytt, och så var det ju inte vårt egentliga resemål! :-)

Vi startade måndagen 29 juli från Helsingfors och gjorde en mellanlandning i Frankfurt. Därifrån flög vi vidare och anlände i New York 8-tiden på kvällen. Med en gul taxi susade vi genom Manhattan till vårt hotell Trump Soho i stadsdelen Soho. Följande dag började vi vår dagslånga utfärd på Manhattan med en all-american frukost bestående av omelett, toast o bacon.

Utsikt från hotellet på kvällen.
Trump Soho, vi bodde på 33:e våningen.
Först i turen var Ground Zero, minnesmärket över de två WTC-tornen som stod där tills terrorattacken 11 september 2001. Väldigt berörande att titta ner i de stora groparna som var fyllda med vatten. Sen traskade vi vidare längs Hudson River söderut och fick se en glimt av Frihetsgudinnan. Längst i söder på Manhattan hoppade vi på en gratis färja som gick till Staten Island och tillbaka precis förbi Frihetsgudinnan, då fick vi en bättre titt.

Hudson River.
Freedom Tower, eller One World Trade Center som det nuförtiden heter.
Ground Zero.
Brandbil.
En skymt av Frihetsgudinnan.
Ett sandslott vid Whitehall, södra Manhattan.
Manhattan, fotat från färjan, en annan likadan färja i förgrunden.
Frihetsgudinnan.

Ett måste var att prova subwayn i New York, så med den åkte vi norrut och steg av vid Grand Central Station. Efter lunch och en granskning av caféerna på tågstationen promenerade vi vidare till Times Square. På vägen såg vi bl.a. Chryslerbuilding, NY Public Library o Bryant Park. Vad liten man kände sig mitt på Times Square, enorma neonskyltar, husväggarna fulla med reklamer, trängsel o trafik.

Grand Central Station.
Tårtor i mängder, Grand Central Station.
Times Square.
Med smått värkande fötter förflyttade vi oss till Empire State Buildning, men kikade på den endast utifrån. Lite gick vi nerför 5th Avenue också men sen var det dags att ta taxi till hotellet tyckte vi. Efter ett dopp i hotellpoolen blev det gonatt. Meningen var att vi skulle ut o äta på kvällen ännu, men efter en hel dags traskande tog tröttheten överhand.

Empire State Building.
Poolen.
Morgon därpå packade vi ihop och gick ut för frukost på ett mysigt litet café i stadsdelen West Village. Härligt område med äldre hus och här har det filmats flera tv-serier, bl.a. Friends och Sex and the City. Sen var det bara att säga Goodbye till New York och ta taxi till flygplatsen.

Soluppgång från vårt hotellfönster, Empire State Building som högsta byggnaden.